Goed voelen

Wat doe jij om je goed te voelen? Hoe goed voel jij jezelf eigenlijk? Vooral in deze tijd kan voelen confronterend zijn. We hebben te maken met een enorm life event, waarbij de uitkomst ongewis is. Logisch, dat je interne gevoelsantenne van slag is. Normaal gezien lossen we dit op door ons naar buiten te richten. Misschien is het juist nu het moment om je interne gevoelsantenne aandacht te geven. Hiervoor hoef je niet je hele doopceel te lichten. Gewoon elke dag even aandacht besteden aan je gevoel en het serieus te nemen. Ik deel graag wat tips met je, die mij hebben geholpen.

Spiegel

Waarom is voelen eigenlijk belangrijk? Laat ik beginnen, om mijn eigen ervaring te delen. Ik beschouwde mijzelf heel lang als gevoelsmens. Totdat ik vier jaar geleden te maken kreeg met meerder life events achter elkaar en ik mij helemaal geen raad wist. Ik probeerde met mijn hoofd, vat te krijgen op de gebeurtenissen. Ik was de connectie met mijn lichaam en daarmee met mijn gevoel volledig kwijt. Als ik in de spiegel keek, zag ik twee doffe ogen. Inmiddels durf ik weer in de spiegel te kijken en is mijn sprankel terug. Soms heb je een life event nodig om bij je gevoel te komen. Corona, is een life event die ons allemaal treft. We voelen van alles, maar weten er geen weg mee. Wat mij heeft geholpen is om niet weg te kijken, maar om mijzelf letterlijk in de ogen aan te kijken. Ik had ooit gelezen dat een gemaakte glimlach, ook kan helpen om je beter te voelen. Dat is mij altijd bijgebleven. En verdomd, het werkt. Zelfs toen mijn levensvreugde uit zicht was verdwenen en ik kijkend in de spiegel, krampachtig een glimlach forceerde voelde ik mij beter.

Vechten of accepteren

In een periode dat ellende blijft komen heb je mechanismes die automatisch in werking treden. Dat zie ik nu ook gebeuren. Mijn eerste reactie is te vechten. En zo gebeurde het dat ik moest vechten tegen het systeem. Er was mij zoveel onrecht aangedaan. Achteraf gezien heb ik mijn gelijk gehaald, maar de prijs was hoog. Een belangrijke les is dat je nooit emotioneel beslissingen moet nemen. Wanneer je te maken krijgt met een vorm van verlies, hoe onterecht ook, geef het tijd. Als je iets kunt leren van deze tijd, dan is het inzicht in je mechanismen. Als je inzicht hier in krijgt, dan ben je beter bestand tegen situaties, waar je niets aan kunt veranderen.

Hulp vragen

Om in deze tijd van je hoofd af te dalen naar je gevoel is complex weet ik uit eigen ervaring. Alle denkbare emoties gieren door je lijf van wanhoop tot boosheid. Van machteloosheid tot verdriet. Wat mij enorm heeft geholpen is hulp vragen. Het uitspreken dat het niet goed met mij ging is en het delen van mijn verhaal heeft mij er boven op geholpen. Ik heb ervaren dat er veel luisterende oortjes zijn. En mocht je er aan twijfelen, dan mag je altijd gratis gebruik maken van mijn luisterend oor. Want wat ik gekregen heb, wil ik graag doorgeven.

Bewegen

Wat mij het meest geholpen in het voelen, is ‘voelend’ bewegen. Toen de zorgen en het verdriet de overhand namen, was ik zo gestresst, dat ik mijn spanning er heel hard wilde uitlopen. Dat was denk ik het eerste moment dat ik luisterde naar mijn lichaam. Ik kwam namelijk niet ver en de boodschap van mijn lichaam, was liggen nou. Die boodschap heb ik ter harte genomen. Zo rusteloos als ik was ben ik ontspanningsoefeningen gaan doen en begonnen met 10 minuten stilzitten per dag. Ik ging vaker wandelen en begon weer met hardlopen. Maar zonder doel, voelend. Dat doe ik nu nog steeds. Ik voel mij er goed bij en het sleept mij door deze periode heen.

Goed voelen, betekent dat je wat meer luistert naar je lichaam en wat minder naar je hoofd. Het vraagt enige oefening, maar het werkt!